چرا هوش هیجانی مهم است ؟

اهمیت هوش هیجانی: چرا EQ مهم است؟

چرا هوش هیجانی مهم است ؟ علیرغم اهمیتی که EQ در زندگی شخصی و حرفه‌ای ما دارد، تعداد بسیار کمی از افراد به آن توجه می‌کنند و عده ی بسیاری اصلا با مفهوم آن آشنایی ندارند.

EQ  دقیقا چیست؟ چه تأثیری بر پیشرفت شغلی و توانایی شما در تعامل با دوستان و همکاران و همچنین سلامت جسمی و روانی شما خواهد داشت؟ در این مقاله ایران آکادمی به اهمیت هوش هیجانی به شکل عمیق تری پرداخته و دلایل اهمیت بالای آن در زندگی را بررسی کرده است.

 پیشنهاد می کنیم برای یادگیری این اصول، دوره اصول و تکنیک های هوش هیجانی را مشاهده نمایید.

 

هوش هیجانی به طور کلی به عنوان یک توانایی حیاتی شناخته می شود که به بهبود گفتگو، مدیریت، حل مسئله و روابط بین فردی در محیط کار و زندگی شخصی کمک می کند.

خود را به عنوان رهبر یک سازمان تصور کنید.  شما تمام مهارت های فنی لازم را دارید، با این حال، نسبت به کارکنان خود دلسوز نیستید. آیا فکر می‌کنید فقدان هوش هیجانی، محیط کار را برای رشد و موفقیت سازمانتان مساعد می‌کند؟

افرادی که در کار و روابط اجتماعی زندگی موفق می شوند احتمالاً EQ بالایی دارند. داشتن یک ضریب عاطفی سالم تنها برای رهبران و مدیران ارشد نیست، هوش هیجانی مهارتی است که تقریباً در تمام سطوح زندگی افراد، از دانشجویان جوان متقاضی کارآموزی گرفته تا کارفرمایان باتجربه که مشتاق پیشرفت به سمت مدیریت هستند، ارزش دارد. هوش عاطفی کلید پیشرفت در محیط کار و بالا رفتن از نردبان شغلی است. علاوه بر این، اگر یک خانم خانه دار هستید یا صاحب پست و موقعیت شغلی بیرون از خانه نیستید، برای تعامل با اطرافیان و داشتن یک زندگی و رابطه ی موفق و رو به رشد نیاز دارید از لحاظ عاطفی باهوش باشید تا امور مختلف را در خود و اطرافتان کنترل و مدریت کنید.

 پیشنهاد می کنیم برای یادگیری این اصول، دوره اصول و تکنیک های هوش هیجانی را مشاهده نمایید.

 

در نظرسنجی های اخیر توسط Career Builder ثابت شده که سه چهارم مدیران برتر دنیا هنگام استخدام، EQ متقاضیان را به IQ ترجیح داده اند.

 

اهمیت هوش هیجانی

مزایای هوش هیجانی بالا

افرادی که مهارت‌های عاطفی را در خود تقویت کرده و بلوغ عاطفی خوبی دارند، به احتمال زیاد در زندگی خود راضی تر و تاثیرگذارتر هستند و بر عادات ذهنی خود که بهره‌ وری آنها را تقویت می‌کند، تسلط پیدا می‌کنند. افرادی که نمی توانند کنترلی بر زندگی عاطفی خود داشته باشند با نبردهایی مواجه هستند که توانایی آنها را برای تمرکز روی جنبه های مختلف کار و زندگی و اندیشه کردن از بین می برد.

 

4 دلیل اصلی که EQ موفقیت در زندگی را تعیین می کند

 

در دنیای امروز، هوش هیجانی ما تأثیر زیادی بر موفقیت ما در زندگی دارد و توسعه ی مهارت های عاطفی اهمیت زیادی دارد.

در اینجا پنج دلیل اصلی وجود دارد که چرا هوش هیجانی شما موفقیت شما را در زندگی تعیین می کند:

دوره آموزشی زبان بدن برای مدیران (دوبله فارسی)

  1. EQ نسبت به سایر عوامل تاثیر بیشتری بر موفقیت دارد

 

اعتقاد بر این است که IQ شما تنها 20 درصد از موفقیت شما در زندگی را تشکیل می دهد  80 درصد دیگر توسط هوش هیجانی و هوش اجتماعی شما تعیین می شود.

 

  1. توانایی به تأخیر انداختن رضایت، شاخص اولیه موفقیت در آینده است

 

افرادی که امروز می توانند بهای تاخیر در به دست آوردن نتیجه ی دلخواه را بپردازند و پاداش ها را به تاخیر می اندازند، احتمال اینکه در زندگی موفق تر شوند را بیشتر دارند.

تکنیک های هوش هیجانی

 

  1. EQ بالا منجر به روابط سالم با دیگران می شود

 

مهارت‌های عاطفی ما تأثیر مستقیم و مهمی بر روابط ما با دیگران دارد.  ما باید احساسات خود را درک کنیم، بدانیم آنها از کجا ریشه می گیرند و چگونه باید آنها را به درستی بیان کنیم. ما قادر به حفظ روابط نیستیم مگر اینکه بتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم و آنها را به شیوه ای سازنده بیان کنیم ، و در درک احساسات دیگران نیز قابلیت داشته باشیم.

 

  1. EQ ضعیف با جرم و جنایت و رفتارهای غیراخلاقی مرتبط است

 

 متأسفانه، ارتباط مستقیمی بین مهارت‌ های عاطفی ضعیف و افزایش نرخ جرم و جنایت وجود دارد. کودکانی که مهارت‌های عاطفی ضعیفی دارند، در سنین پایین در اجتماع طرد می شوند. آنها ممکن است به دلیل خلق و خوی تند به قلدر کلاس تبدیل شوند یا ممکن است یاد گرفته باشند که با مشت واکنش نشان دهند تا با دلیل.  مهارت های اجتماعی و عاطفی ضعیف باعث ایجاد احساس ناامیدی می شود و چنین دانش‌آموزانی به سرعت در مدرسه عقب می‌ مانند و ممکن است تمایل داشته باشند با افراد دیگری که مثل خودشان هستند دوست شوند و مسیر جنایت در اوایل زندگی شروع می شود.

 پیشنهاد می کنیم برای یادگیری این اصول، دوره اصول و تکنیک های هوش هیجانی را مشاهده نمایید.

 

با راهکارهای ارائه شده در این مقاله و سایر مقالات ایران آکادمی مهارت های عاطفی و هوش هیجانی را در خود پرورش دهید و به فرد موفق تری در زندگی و کار تبدیل شوید.

 


یک پیشنهاد دوستانه:

اگر هنوز در دوره رایگان 7 اصل مهم در مدیریت مطلوب کسب و کار شرکت نکرده اید، کلیک نمایید.

 

 

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

بسیار جالب بود. به خصوص توضیحات کامل این مطلب

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟

مطالب آموزشی

دوره آموزشی رایگان

جهت شرکت در دوره  رایگان  7 اصل مدیریت مطلوب کسب و کار لطفا نام و ایمیل خود را وارد نمایید

نام
ایمیل

تدریس در ایران آکادمی

اگر در حوزه خاصی تخصص دارید، محتوای آموزشی تهیه کنید و با ارائه آن در ایران آکادمی درآمد کسب نمایید.

برای مشاهده جزئیات بر روی باکس زیر کلیک نمایید.

درخواست تدریس در ایران آکادمی

درباره ما

ایران آکادمی بستری مجازی است برای یادگیری و یاد دادن.
در ایران آکادمی آموزش های مجازی و کاربردی در حوزه های مختلف کسب و کار و بهبود مهارت های فردی تهیه شده است تا علاقه مندان به یادگیری بتوانند به ساده ترین شکل ممکن به آموزش های کاربردی دسترسی داشته باشند.
025-32921804
ایران آکادمی را در شبکه های مجازی دنبال کنید:

تلگرام آپارات اینستاگرام

Top